Tuesday, October 18, 2011

at 5:07 PM

Hi guys,Salam.Sila jauhkan pemikiran anda daripada otak biru dan tolong tukar segera kepada warna pelangi apabila melihat kepada tajuk entri kali ini.Koyak koyak koyak..Apa yang koyak ya?.Mari-mari bertepuk tangan sambil meneka.Seluar koyak.Yes,Kejadian pagi tadi,usai melaksanakan tugas membongkok,zrapppp.Koyak seluar eden,mungkin usia yang bertambah membuatkan ianya kurang kukuh.Segera pulang menukar kepada yang lain.Sambil berfikir dan bersiul dalam kereta,terfikir untuk membuat satu perumpamaan berkenaan koyak seluar.Ia berkenaan masa,usia dan keutuhan yang mempengaruhi sebuah hati (xoxo).

Sebuah hati yang diterapkan dengan semulia akhlak apabila dibiarkan lama tanpa baja bagi menyuburkannya akan tinggal usang,umpama daun kering yang gugur pada dahan mati.Makin lama dibiarkan,makin berusaha hati tersebut mengikut jejak langkah nafsu yang akan menyensongkannya kepada dunia kesalahan atau dosa.

Manusia hanya penuh dengan cabaran dan dugaan hidup tanpa henti,itu kehidupan.Apabila hati ini semakin lama berada di jiwa seseorang hamba itu,makan pelbagai acuan yang dicoret mengikut perubahan hidup pemilik hati tersebut.Andai dilukakan hati itu,maka akan koyak,dan mengambil masa untuk dipulihkan.Beza sebelum koyak dan selepas pulih adalah sangat besar maknanya.

Tidak mungkin hati yang sebelum koyak akan menjadi seperti yang selepas dipulihkan bukan?.Ia memakan masa untuk mencari persamaan,mencuba membentuk acuan seperti sebelum koyakan terjadi.namun,ianya pula bergantung kepada keteguhan iman,kekuatan jasad dan rohani pemilik hati ini untuk berusaha meyakinkan hatinya sendiri.

Andai jiwa,jasadnya mudah pecah (fragile),pasti yang lama hanya tinggal kenangan,mula kisah hati yang baru.Lupakan tragedi parah yang lama,punca koyakan hati itu.Senyum pada waktu hati belum koyak tidak akan sama seperti hati yang baru pulih.Senyum tawar,senyum hipokrit.Bercakap sekadar mencukupi korum,memenuhi enak perbincangan.

Hati juga berkait dengan cinta (mari jiwang sebentar).

Bak kata ayat-ayat cinta la kan

"cinta adalah kekuatan yg mampu
mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibah jadi muhibah."

Jadi hati kita ini kena dibersihkan sebaiknya,dijaga semulianya,agar dapat membendung koyakan dari terjadi,Ada manusia yang punya hati yang nipis,juga ada yang punya hati yang keras.Manusia itu berlainan sikapnya antara satu sama lain.Bagi mencipta kelainan hidup.Kalau sama,maknanya robot la kita bukan.

Tak kisahlah sama ada hati berkait pasal cinta,hati pasal kerja,hati pasal peribadi,hati pasal keagamaan.Namun,kita perlu jaga secantiknya,jangan biar ia mudah rapuh dan rosak yang akhirnya koyak rabak.nanti sukar untuk dipulihkan.

Suci hati kita dengan ketakwaan,serahan hati kepada-Nya andai tampak makin jauh,kembali semula.Pasti DIA ada untuk kita.

Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. (Al-Baqarah: 165)

Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (ikutilah Muhammad saw.), nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. (Ali Imran: 31)

“Tali iman yang paling kuat adalah cinta karena Allah dan benci kerana Allah.” (HR. At Tirmidzi)

Hati yang bersih mempengaruhi cara hidup kita.Namun hati yang telah koyak,sukar untuk kembali asal.Jaga hati bagi membolehkan hidup kita sentiasa dibawah limpahan keredhaan-Nya.

Chalooo..Balik.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails