Wednesday, November 2, 2011

Wahai Burung,Hari ini cukup setahun engkau dimiliki,
Wahai Burung,Hari ini dengan berat hati,dengan sulit jiwa,
Aku lepaskan engkau terbang,pergilah sejauh mana dan setinggi mana engkau mahu,
Terbanglah sepuas-puasnya diiringi dengan putihan awan,biruan langit,
Aku ucapkan terima kasih atas pemilikan yang sementara ini,

Ku imbas kembali kisah engkau dan aku burung,
Bagaimana engkau kumiliki,dan bagaimana engkau ku khianati,


Burung,engkau sangat menarik perhatian aku,
Burung,pada masa itu,engkau membuatkan aku berusaha memasang jerat,
Burung,pada masa itu,engkau membuatkan hati aku memberontak ingin memerangkap engkau untuk memasuki sangkar yang dibuat,
dan Burung,tahukah engkau pada masa itu,setiap masa aku memikirkan cara memiliki engkau,

Setelah berhempas pulas memasang jerat,bersiul manis untuk menarik perhatian engkau ke jerat,
Engkau akhirnya pasrah,
Engkau akhirnya termakan dengan siulan pujuk rayu yang aku buat,
Engkau berjaya aku tangkap,Lalu kumasukkan engkau ke dalam sangkar
Yang dibina indah sekali,Hanya engkau yang layak berada disitu,
Setiap hari engkau dibelai,Diberi makan semewahnya,Lirik mata aku tidak pernah berpindah ke burung yang lain,
Kau begitu rancak memberi respon menyukai tempat baru,tuan yang baru,
Setiap hari yang dilalui bersama engkau sangat bermakna dan penuh kenangan,

Namun,aku jua manusia,
Yang punya cabaran dugaan ujian,remuk dan
Aku lalai selepas engkau kumiliki,
Kerana aku sangka engkau akan terus berada dalam genggaman aku,
Ku percaya pada kesetiaan yang engkau beri,
lalu aku pun,tidak endahkan engkau,
Aku menumpukan pada hidup yang penuh sibuk hingga jelingan ke sangkar engkau pun hanya seminggu sekali,
Engkau aku abaikan,Engkau aku sisihkan.Sesekali engkau menggelupur meminta simpati aku perhati engkau,
namun masih tiada balasan dari aku.Tegar hati ini.Kerana yakin engkau hak aku selamanya,


Hingga pada satu malam,
Aku bermimpi yang engkau menangis mohon dilepaskan,kerana hanya jasad engkau berada di dalam sangkar itu,
Hati engkau,Jiwa engkau telah telah lama mati,
Hampir 3 malam mimpi itu menghantui aku,

Lalu,
DiKesiangan harinya,aku reda dan bertekad,aku menerima keputusan engkau,
Aku sedar diri ini tiada masa membelai engkau,
Aku sedar diri ini hanya menjanjikan perkara yang sementara,
Aku sedar langsung masa aku hanya untuk perkara yang lain,
Engkau aku singkir dari jadual masa aku.Kerana terlalu yakin engkau hak aku.

Aku putuskan keputusan ini,
Dengan minda dan hati yang terbuka,Dengan reda jodoh engkau dan aku tiada,
Aku lepaskan engkau hari ini jua,
Aku terbangkan engkau dimana tempat aku menjerat engkau,

Ku pohon,jangan sesekali terbang lagi disini,
Pergilah bina kehidupan sejauh mungkin,
Engkau sangat meninggalkan kenangan terindah padaku,

Burung,Engkau bebas,
Langit itu engkau yang punya,
Terbang dan carilah ketenangan serta kebahagian yang diimpikan,
Anggap kita bertemu untuk berpisah..


Terima Kasih Burung..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails