Tuesday, June 28, 2011

Intro,

Kena bagi intro yang cantek sikit sempena birthday aku esok..wakaka

Pekerja Cancer
Bagi mereka, pekerjaan adalah untuk mendapatkan wang bagi menyara kehidupan. Mereka ini juga boleh diharap dan sentiasa bersedia membantu di saat diperlukan. Usah bimbang mereka ini bukan termasuk di dalam orang-orang yang berlumba untuk mendapatkan kuasa. Bagi mereka, pekerjaan penting bagi menjamin kehidupan yang selesa. Persekitaran kerja amat mempengaruhi mereka. Tentu kamu akan disukai jika bersikap peramah.


Yeah,
Alhamdulillah,

setelah berminggu-minggu dan berpurnama aku dengan bos aku serta team sistem berusaha untuk menyelesaikan isu migrasi dan accounting,akhirnya last job dapat kat aku dan saat ini,telah selesai semua data-data untuk serahan cetakan.Benda tak susah tapi bila dah banyak sangat kesalahan terpaksa tengok satu persatu..
Lupakan sejenak isu kerja,sebab entri kali ni nak berdiskusi mengenai idea,kerja dan penugasan..

Semalam masa dok chatting ngan kawan-kawan yang gila online,tapi dok luah ckp sibuk xsempat nk abis kerja..ntah apa yang dibuat tatau.Nasihat aku bagi mudah ja..Kerja ni xkan abis selagi kita tak pencen,jadi kena kerja la camna pon untuk teruskan hidup..xgitu?..kalau xmau buat kerja,antar surat benti..haha..

Kadang-kadang bila kita fikir dan renung sejenak,sekarang ni banyak lulusan universiti awam dan swasta sukar untuk mendapatkan pekerjaan kerna masalah ekonomi dan juga masalah peribadi diorang sendiri..xkan la abis u korang nk lepak kt umh,tunggu nak masuk gomen ja bai..Government bukan la gah sangat kerja,gaji ciput,tapi indah dipandangan makcik serta pakcik di kampung..Nak kawin pon mudah sbb sure mak pak pihak pompuan ni lepas kalau menantu dia ni gomen/../.setuju bukan?..Nak lepas,contact saya ya pakcik makcik,.haha..Makin pelik dunia skang nih..

Isu yang nk aku kongsikan ni adalah pasal kerja bukan dalam bidang yang korang belajar,,amik law tapi kerja mekanik,amik masakan tapi kerja technician kilang..so how come benda ni jadi?./Sekarang ni xbley nk jamin yang kita akan kerja apa yang kita belajar..so kita sendiri kena bersedia,kena blajar semua bidang at least tahu..dan ada idea untuk keluarkan time kita mohon kerja nanti..Jangan la tumpu sangat course kita..Life is hard..lepas dh berpengalaman macam ni baru aku tau,,mau cari uang sangat susah..kerja teruk,walaupun dok ofis,bawah sinaran lampu kalimantang dan dilimpahi kesejukan aircond,tu bukan menjamin kerja mudah..sapa cakap mudah angkat tangan..Bukan mudah sebab banyak guna mental kita..lagi terok rasa lau campur dengan stress dan tekanan yang diberi oleh orang lain.

Biar kita ni latar belakang apa sekalipun,tapi belajarlah untuk jadi bijak menguruskan keadaan yang kita hadapi,biar kita ni ambil law,tapi kita tahu hal-hal berkenaan dengan kerja di bengkel walaupun sikit,.kenapa xabis-abis cakap law?..haha..impian dulu nk jadi law + yer..tapi ntah terpeleot jadi loyar sebab english satu takah kurang..wahaha..
Seriously cakap,untuk yang masih belajar macam aku?..tambah-tambah yang nk jadi fresh grads,belajar la benda/isu yang lain supaya kita xgagap dlm bilik interview nanti..jangan memilih kerja sangat sebab kerja skang susah dapat woo..biar la kita kerja biasa,tapi kerja yang kita buat tu menampakkan kita ni bukan orang yang biasa (org ada degree/diploma wat kerja)..nampak bertokoh sikit kan,,jangan ikutkan sangat perasaan jeles dengan orang lain yang kerja mudah dapat depa..Bandingkan la diri kita dengan depa,public speaking hang ada brani?/..tadak kan,,cakap depan tukang interview hg ada yakin?//tadak kan..jangan anggap org yang dpat kerja elok tu adalah guna kabel sahaja bai oi..zaman la ni kabel p la besaq mana pon..orang dh reti menilai la..wlaupun ada sikit kelebihan kabel..

Skang nk masuk gomen dh buat ujian pra,ujian,bru interview..abis kalau kau xreti jawab soklan abc yang mudah tu,nmpak sangat la xlepas nk masuk interview kan..abis nk guna kabel kat mana bai??..speechless kan..ha,suh la kabel p curik kertas soklan malam sblum exam tu..bley..wakakaa

dah - sudah idea aku kuarkan untuk menaip..maaf la lintang pukang perkara yang dibincangkan..

Last sekali

Selamat menyambut hari israk mikraj 1432H..Bersama kita mengenang peristiwa nabi kita Nabi Muhammad S.A.W...

apa aku melalut ni..ntah..sonok sebab sok cuti n kerja aku dh settle untuk hari ni..
>> Target yang wajib diselesaikan adalah assignment..sudah dekat due date,tapi masih xbuat..aduyai..


0 comments:

Related Posts with Thumbnails