Tuesday, August 2, 2011

at 1:26 PM

Salam semua,Hari ni alhamdulillah,kita telah memasuki hari kedua dalam Bulan yang penuh barakah,Ramadhan.Semoga kita dapat lalui perjalanan sepanjang 30 hari ini dengan penuh ketakwaan dan keutuhan keimanan dalam setiap jiwa kita. Entri kali ni xmau berbicara panjang lebar soal dosa,pahala atau pun apa saja yang berkaitan dengan keperibadian kita masing-masing.Cuma nak berkongsi kehairanan bersama kalian,kenapa bila muncul saja bulan puasa,ramai orang akan buka radio yang islamik macam ikim.fm,buka youtube tengok video berkenaan al quran dan kebesaran Illahi,mainkan lagu mp3 yang semuanya adalah berteraskan nasyid.

Kenapa perlu tunggu setahun sekali baru nak buat perkara tersebut.Ya,fahamlah yang bulan ni bulan yang penuh keberkatan dan pahala.Namun,xkan kita ni tunggu setahun sekali untuk kejar dan nikmati keindahan islam sendiri.Padahal,jiwa kita islam dari lahir lagi bukan.Aku pun x terlepas daripada melakukan perkara yang sama,sampaikan kat ofis ni dah buat satu server untuk kandungan ramadhan bagi perkongsian semua kakitangan.Moga mendapat pahala secara berjemaah hendaknya.

Ok.Seterusnya mari kita bercerita pasal diri pulak.Hentikan kehairanan diatas dan tinggalkannya dengan persoalan yang diri sendiri sahaja yang mengetahui.Tapi ingat satu saja,kita buat apa pun kena ikhlas kerna-Nya.

Aku nak cerita satu insiden yang memang Maharajalawak kelmarin.Entah apa dosa otak pun tatau la..Fikiran entah melayang kemana..Tengah dok tunggu keta siap,bawah bahang panas matahari yang melebihi 33 darjah celcius,aku boleh selamba p kedai sebelah dan bayar harga sebotol air Revive.P balik kedai keta dan nah,hulur pulak kat kawan.."Nak ka xmau" lalu beliau dengan selamba tanya "hg xposa ka"..

Hohhohoh..Luah air dalam mulut..terus campak botol dalam tong sampah.Masyaallah..Lupa dan memang xingat yang aku tengah berpuasa.Malu ada la jugak sebab ada perempuan sorang,dua kat dalam kedai tu dan aku percaya mesti depa tengok kejadian yang maha memalukan ini..Haha.Tapi aku yakin,puasa aku sah sebab aku teguk dan luah balik sebab memang lupa.

Hari ni rasanya incident macam tu xkan berlaku lagi la..Haha..Malu gak la kan.Tapi nak buat macam mana.Standart la kot ramai yang lupa pada hari pertama.Full stop sebab malu.haha

Ok berbalik kepada Ramadhan.Bulan ni apa kata kita kejar kepada pahala,sembahyang kalau lelaki tu xpayah tinggal langsung.Amacam?..Kemudian penuhkan kesabaran didada..lebihkan dari bulan yang lain sebab bulan ni mesti lagi banyak dugaan.Kemudian,kita penuhkan saf masjid untuk mendirikan solat tarawih.Walaupun sebelum ni kita sekadar hari jumaat saja di masjid.Macam penulis ni la.Haha.Kita sebagai remaja,biar kita ramai-ramai yang mengimarahkan Rumah Allah..

Kemudian,berbelanja tu ala kadar dan cukup ikut keperluan sudah lah.P bazar ramadhan jangan mata melilau tengok aweks2 dan pakwes2..Sat g posa atas tiket tahan minum dan lapar saja,pahala terbang tah ke mana.Kemarin aku cuma beli kurma,kuih dan air ja..Jimat dan keperluan sebab dah ada yang telah dimasak kt umah.Last sekali,teguhkan iman,kuatkan jiwa,tinggikan keperibadian mengejar rimbunan pahala yang mencurah dan berganda pada bulan ni.Ayuh kita beribadah..

Salam penutup.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails