Friday, November 4, 2011

Entri ini dihasilkan hasil daripada kesan RK hantar isteri untuk servis petang tadi.Pastinya di Spa Original,yakni Proton Servis.Costing around RM450 dan kena pulak time nak beraya ni,agak semakin menipis la poket ni.Tapi,atas dasar keselamatan diri dan keluarga serta sokong Buatan Malaysia,Jalannnnn..haha

Punya la dok mengeluh kat kawan time lepak malam tadi di sebuah kopitiam,kena la tarbiah yakni basuhan minda sikit."Hang ada ASB x?"..Permulaan basuhan.haha.RK dengan bangganya menyatakan "tadak bai".Akaun lain ada lor.Macam Etiqa dan Hajj.Beliau nyatakan lagi tidak cukup.Full stop cerita RK..Kita gerak kepada point sebenar :.

Simpanlah Walaupun Sekupang (Seposen)

Nilai duit hari ini sangat tinggi,tambah pulak dengan kos sara hidup yang agak makin luar biasa,harga barang naik mendadak..Petang tadi p market harga seperti berikut:

Ayam = Sekilo RM9.00
Sotong = Sekilo RM14
Ikan Merah = Sekilo RM7

Disebabkan kos yang makin meningkat ini,RK nak saran kepada semua serta diri RK sendiri.Mari kita pakat-pakat menyimpan wang,walaupun sedikit.Pepatah "cikit2 lama2 jadi bukit"..

1) Kalau Student,Buat Tabung.Biar walau seposen,ajar diri tu untuk simpan.Lentur buluh dari rebung dik.

2) Kalau pekerja swasta atau kerajaan,buat potongan gaji terus ke ASB,Tabung Haji dan Akaun Saving yang lain.Biar sebulan RM30 pun ok jugak.Asalkan ada simpanan dan kita tidak sedar pun yang kita menyimpan sebab ianya Automatik (nada Dato Rahim Razali)..Mulakan sedikit,kalau gaji naik,maka up la lagi.

3) Buat akaun kecemasan,kalau dah kawin,macam-macam masalah yang kita tak duga akan jadi.Macam "teraccident" dan bakal dapat anak sedangkan anak pertama baru umur 2 bulan.Haha..Contoh ja ni.

Last but no least,Belajar menyimpan dari kecil,kalau x,Mari mula sekarang.Ambil seposen yang kat meja tu,masuk dalam bekas tupperware.Simpan dan sembunyi..Ada lagi kasik tambah..Sonok bila dah penuh nanti..Cuba ya !

Makin lama simpan nanti,dah xsedar yang korang boleh bayar duit muka rumah,atau kereta.XBUAT MEMANG RUGI :D

Dan yang penting,korang bila dah pencen atau nak pegi haji nanti.Dipermudahkan hidup dengan sumber simpanan dan tabungan korang tu.Aminnnn.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails