Tuesday, February 22, 2011

Salam dan Helo

Entri pada kali ni aku nk bercakap mengenai masa ataupun time dalam english.Tajuk ni sangat penting dalam kehidup seharian kita dan masa jugak la penyebab kepada masalah dan sebagainya.Aku amik tajuk ni pun sebab aku rasa masa 24jam sangat xckup untuk diri aku sendiri.mungkin silap time management kot,tu yang jadi huru hara dan sangat caca merba nk atur kerja,mengalahkan PM lagi.

Setiap orang diberikan 24 jam sama rata,point kat sini adalah mcm mana kita nk uruskan waktu kita sebaik-baiknya dalam 24jam tu.kalau tolak tido 8 jam dh tinggal 14 jam.sini aku nak crita keburukan pengurusan masa aku sebelum dan selepas :

Sebelum Tersedar:

1) Aku start dengan bangun tido dlu la ya..bangun siap semua,xperlu details kot,n masuk keja.pukul 8
2)Kerja kerja kerja lalalalalal kerja oh kerja sampaila kul 5..Dlm masa kerja tu ada lak sejam dua utk tengok internet dan blogwalking.
3)Seterusnya balik keja kul 520 la,lepas tu p lepak (boldkan ayat lepak ni)..lepak la minum,pekena nasi lemak,tgk sana sini,pastu baru balik umh.sampai kt umh 730..mandi siap pa smua dlm 830..pastu makan tgk brita sikit dh kul 9..
4) Lepas tu tgk ada calling masuk dak utk kuar lepak,lau xdak aku lak yg call mmbe kg ajak kluaq lpak..itu la dunia,lau xdak org ajak,kita lak p ajak.haishh..idup ngan lepak ja ka
5) Kalau dh kuar lpak tu,amik masa lama gak la pasai nk bincang ngan pembangunan malaysia,politik,kenderaan,perumahan semua da la,,maklumla menteri tak bertauliah.semua xkena..haha
6) Kemudian dalam pkul 11 cmtu gerak balik umh smbil mata layu dh..balik melekat la plak kt tv yg tayang ceta tah apa2 tatau..tp mungkin habit dari dulu mai lg,kna tgk jugak la walaupun sat..smpai la kul 12..pastu tgk baju kja,lau mak aku lom iron lg,terpaksa la wat sndiri..hoho..bab2 ni malas ckit.nk arap kan wife tatau bila ada..bila la aku wat assignment? baca modul utk exam? kuar ngan awek(kalau ada)? setiap ari hampir perkara ni yang aku wat..xboring ka? nk kata boring,dok umh lg boring lau xkuar..mmg terok la urusan farizans salleh ni..time atur xbetoi..

Selepas proses Reengineering (hahaha,baru belajar ja) Business Process Reengineering berlaku selepas peristiwa tragis berlaku dalam idup aku..kuatkan semangat..hhohoho..aku cuba atur masa sebaiknya >> 

1) Tidoq,perkara yang sama seperti di atas..sapa xtido mmg xnormal la kan.
2) Kemudian,macam sediakala kerja kerja smpai pukul 5.
3)_Balik keja dlm 520..Balik ke rumah trus,no more lepak..sampai kt umh dlm 540 cmtu.rehat sat smbil tgk tv..tp kat tangan tetap ada modul..terbaik x..haha..lpas tu dlm 730 mandi siap pa smua,makan sekali ngan tgk brita..
4) Kemudian,selepas settle smua,ilmu penuh didada lpas tgk brita,kuar p umh kwn utk on9,atau pun dok umh buka laptop,buka modul n buka assignment..smpai pukul 12..iron baju n tidoq utk laksanakan tugas pada keesokan hari..
5) Agak lebih kurang kan tp aku kurangkan masa lepak.Kalau cuti lak..ni terbaik ckit la.Tapi jarang la cuti ada masa sebab kadang kena wat overtime,pastu kelas lak ari sabtu.

Cuti Jumaat dan Sabtu

Jumaat tido sampai kul 1 petang..mandi n p masjid. lepas balik ja makan n dok dpn tv,slalu cita semua xbest,jadi aku buka modul lagi n smpai la kul 5 cmtu.kadang tertidoq gak...lpas tu kuar p pasar malam sat..n waktu malam tu kuar lepak ngan kwn2..balik pada lepak.,buka modul kalau esok xdak klas..smpai la 2,3 pagi..pastu baru tido.

Sabtu la klau ok outing p shopping complex,perabih duit yg mmg dh ada ckit tu..MLM mai la cari aku,aku nk kaya gak..hohoho..lpak ilangkan tension pastu balik umh..lpak kt umh ja smpai malam.kalau ada kerja skolah,settle kan n tidoq.

Kesimpulan

Hurm...boleh disimpulkan kat sini bahawa tidoq amik masa lama dalam 24jam tu.tatau la napa dh xbley wat tido lwat cm time full time study dlu..mungkin faktor usia dh kot..haha..xpun kerja.xla terok mana sgt kan kja aku..bukan kena p bajak sawah,p kait kelapa sawit..apa daa..so disimpulkan kat sini masa sgt terhad dan kita kena la urus dgn teratur..kurangkan masa yang lagha (perkara yang lalai) spt tgk tv,lepak,..tu smua xmndatangkan faedah kpd kita pon..amik la masa lebih time solat,sbb time tu kita nk mntak doa,n ngadap pencipta kita..apa pun,fikir yang tebaik sblum kita buat sesuatu perkara.perkara baik pun utk diri kita juga,,jadi xsalah la.jangan bila kita dh tlalu lalai ngan perkara yang xdatangkan kebaikan,kita trus ikut ja cmtu tanpa ada perubahan..smentara kita tersedar ni,baik kita mula utk berubah..panjang karangan aku ari ni..Sekadar pengalaman dan ujian serta dugaan dalam hidup untuk dikongsi bersama..Sekian sj..jumpa di next entri..daaaa

0 comments:

Related Posts with Thumbnails